3

saya cadang untuk anda baca...

3 comments:

Anonymous said...

sudah baca Salahudin Ayubi-Penakluk Jurusalem? buku ni buku novel islam pertama yg dibelikan oleh cikgu yg paling rapat dgn sy pada bln jun tahun lalu. pertama kali membaca bagai ada sesuatu yang mengalir dlm diri untuk berusaha menghabiskan pembacaan buku ini. byk yg boleh dipelajari dan diteladani dari buku sebegini. secara x langsung menarik sy untuk menghayati sejarah islam. gaya bahasa dan penulisan yang santai. gaya penulisannya membuatkan sy berasa spt berada di dalam cerita tersebut. dan sehingga ke hari ini sy mengumpul novel islam ini. =)

antara dialog yg sy msh ingat hingga sekarang...

"Apabila umat Islam bersatu, mereka kuat dan musuh tidak berani melakukan kezaliman, tetapi apabila umat islam berpecah belah, mereka ibarat buih yang banyak tetapi lemah,"

"Rasulullah pernah berdoa tiga perkara. pertama, umat Islam tidak dihapuskan dari muka bumi dan doa itu diterima Allah...kedua, umat Islam tidak mati kelaparan dan doa itu juga dimakbulkan Allah...doa yang ketiga pula Rasulullah berdoa supaya umat Islam tidak berpecah belah...tetapi doa tersebut tidak dimakbulkan oleh Allah...kerana Allah hendak menguji siapa antara umat Islam yang kuat imannya..."

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus

tinta-sayf said...

Jika novel yang tuan maksudkan.. yakin saya 'Salahudin Ayubi-Penakluk Jurusalem' masih belum jadi bahan bacaan saya selama ini, insyaALlah jika saya berpeluang bertemu dengan buku ini, akan saya habiskan seperti mana buku2 yang lain ^_^

terima kasih atas saranan~

Back to Top